Joga

 

Co je to jóga?
 

Jóga

 

Jóga je nejstarší systém cvičení rozvoje lidského těla i ducha. Zatímco v Indii, zemi svého původu, je jóga meditační filozofií, u nás v ní vidíme hlavně fyzický pohyb. Rozumí se však pod ní i určitý způsob života.

Jóga je naukou o těle, mysli, vědomí a duši. Znalost anatomie a fyziologie lidského těla využívá jóga v propracovaném systému tělesných cvičení a očistných technik, které pomáhají udržet tělo zdravé a v dobré kondici.

Pomocí dechu učí jóga pracovat s jemnou energií – pránou. Jedním z cílů jógy je dosažení klidu mysli a rovnováhy mezi tělem a duší. Cvičí se skrze takzvané jógové ásany, což jsou pozice, které člověk zaujímá.

  

Jóga zlepšuje kondici, protáhne a posílí svaly, dostane tělo do vytoužených křivek, působí antidepresivně, vytváří úsměv na tváři a pomáhá vnitřní spokojenosti.

 

 

Jóga nabízí duševní i tělesnou pohodu, harmonii a zklidnění. Vyrovnává svalové dysbalance, obnovuje přirozenou pružnost páteře a zlepšuje funkce

srdce. Cvičení jógy by mělo pomoci odbourat chronický stres, naučit vás relaxovat a načerpat novou energii.

 

Styly jógy:

 

JEMNÉ JÓGY

 

HATHA JÓGA

 

Zpravidla se tímto názvem označují lekce tzv. klasické jógy. V sanskrtu „ha“ znamená slunce a „tha“ je měsíc, hatha tedy znamená spojení slunce a měsíce. Jde o systém jógy, jehož hlavní součástí jsou ásany (pozice těla), pránájáma (ovládání dechu) a meditace (zklidnění mysli). Je zaměřená hlavně na dýchací a uvolňovací cviky, relaxaci, koncentraci. Cvičí se pomalu.

  

 

KUNDALINI JÓGA

 

„Slovo kundalini doslova znamená stočený had, přičemž had představuje energii. Je-li jeho síla probuzená, jeho duchovní energie stoupá podél páteře a probouzí další energetická centra napříč celým tělem,“ vysvětluje Veronika Carmanová. Síla hada se probouzí ásanami, rytmickým dýcháním a součástí hodiny bývají i vizualizace, meditace a zpívání manter.

 

 

DYNAMICKÉ STYLY JÓGY

 

POWER JÓGA

 

Pokud dlouho aktivně sportujete a od hodiny jógy očekáváte fyzickou námahu podobnou třeba lekci aerobiku nebo zumby, zkuste powerjógu. Je méně přísná ve filozofii a pravidlech, která naopak klasická jóga striktně dodržuje. Cvičí se v rychlejším tempu, s důrazem na silový aparát.

 

AŠTANGA JÓGA

 

Aštangajóga je uzavřená série přesně po sobě jdoucích pozic sestavená Shri Pattabhi Joisem z Mysoru. Původně byla určena pro mladé muže, proto je cvičení velmi dynamické a patří mezi fyzicky nejnáročnější styly. Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů, poté se plynule přechází do další. Při této józe není čas na oddech mezi pozicemi. Závěrečná relaxace šavásana vás čeká až po hodině a půl dřiny. Aštangajóga ale výrazně zklidňuje nervový systém a probouzí novou energii.

  

 

VINYASA JÓGA

 

Pokud se nechcete na hodině jógy úplně zničit jako při aštanze, ale přesto očekáváte fyzickou námahu a litry potu, zkuste vinyasajógu. Tento druh jógy je totiž jakýmsi derivátem aštangy, stejně jako u ní je i tady důležité sladění pohybu s dechem. Jde o cvičení, při kterém vás instruktor plynule povede z jedné ásany do druhé v souladu s nádechem a výdechem. Na rozdíl od aštangy nejsou u vinyasy ásany předem určené, takže lektor může být kreativní a překvapit vás na každé hodině jinou sestavou. I lekce vinyasy jsou zakončené šavásanou, příjemnou relaxací vleže. Cvičení má detoxikační účinky a vede k celkové regeneraci organismu.

  

HORMONÁLNÍ JÓGA

 

Autorkou hormonální jógy je Brazilka Dinah Rodrigues. Vytvořila sestavu cviků vycházejících z hathajógy, kundalinijógy a tibetských technik práce s energií, která slibuje ženám vyřešení problémů s přechodem nebo s otěhotněním bez použití hormonů nebo jiných léků. Speciální sestava cviků zvyšuje a vyrovnává hladinu hormonů, takže pomáhá účinně také v prevenci osteoporózy a kardiovaskulárních onemocnění.

JIN JÓGA

 

Jinjóga je považována za praxi klidné síly. Zatímco většina jóg v západním světě se soustředí na práci se svaly, u jinjógy je pozornost věnovaná pojivovým tkáním, tedy vazům, šlachám a kloubům. Setrvání v jednotlivých pozicích je relativně dlouhé (zhruba tři až pět minut), aby bylo umožněno pozvolné působení na pojivové tkáně. Jinjóga není náročná fyzicky, ovšem je mimořádně namáhavá mentálně.

HOT JÓGA, BIKRAM JÓGA

 

Hotjóga je cvičení jógových pozic v místnosti vyhřáté na 38–42 °C. Na rozdíl od bikramjógy, která má přesně dané pořadí a počet pozic, a tudíž je všude na světě stejná, si každý lektor hotjógy volí vlastní specifickou sestavu. Hotjóga je vhodná pro detoxikaci organismu.

  

V našem fitness se setkáte s kombinací hatha, kundalini a vinyasa jógy pod vedením fyzioterapeutky Mirky Grabcové.